قوانین و مقررات

قوانین و مقررات (ظهر بارنامه) ایرکس

1)تعاریف

1-1- ترابری سریع سعادت (ایرکس) متصدی حمل و نقل کالا میباشد .
1-2- مشتری شخصی حقیقی یا حقوقی به عنوان فرستنده یا گیرنده است که کالای خود را جهت حمل به ایرکس ارایه مینماید.
1-3- نماینده مشتری شخصی که با ارائه ی معرفی نامه ی معتبر نمایندگی از مشتری و کارت شناسایی خود از جانب فرستنده اقدام به تنظیم و امضاء بارنامه ایرکس می نماید.
1-4-گیرنده شخصی که مطابق مشخصات مندرج در بارنامه حق دریافت کالا را دارد.
1-5- نماینده ی گیرنده شخصی که به موجب معرفی نامه معتبر و کارت شناسایی خود حق دریافت کالا را به نیابت از گیرنده دارد.
1-6- مدت حمل: منظور مدت زمان دریافت کالا از مشتری تا تحویل به گیرنده یا تحویل در فرودگاه مقصد میباشد.
1-7- بارنامه: عبارت است از سند حمل کالا که مبین تعداد ، نوع ، بسته بندی ، وزن حقیقی و حجمی کالا و هزینه های حمل ، مشخصات گیرنده و مشتری و غیره که با امضای مشتری یا نماینده ی وی در حکم قرارداد حمل فی ما بین میباشد.
1-8- قانون حاکم: قانون حاکم بر این نوشتار ، قانون تجارت ایران در حمل زمینی و کنوانسیون ورشو 1929 و پروتکل الحاقی لامه 1955 در حمل هوایی میباشد.

2)تعهدات و مسئولیت های ایرکس

2-1- تعهدات و مسئولیت های ایرکس مطابق مندرجات این قرارداد محدود به مدت حمل و به موجب قانون حاکم میباشد.
2-2- ایرکس در قبال ورود خسارت و فقدان کالای دریافتی مشتری مسئول خواهد بود مشروط بر اینکه این خسارت یا فقدان ناشی از فعل یا ترک فعل مشتری یا تحویل گیرنده، نوع بسته بندی و یا مربوط به اموری قهری خارج از اراده ی ایرکس نباشد.
2-3- مسئولیت ایرکس در صورت ورود خسارت مفقودی یا سرقت در حمل هوایی مطابق کنوانسیون ورشو تا حداکثر ۱۹ اسدی آر بر مبنای هر کیلوگرم GROSS WEIGHT) و در حمل زمینی تا میزان کرایه ی حمل محموله ی آسیب دیده میباشد؛ مگر اینکه ارزش کالای موضوع حمل به متصدی حمل اعلام گردد که در این صورت در قبال پرداخت حق بیمه، مسئولیت ایرکس پیگیری تا پرداخت خسارت مطابق بیمه نامه صادره و تا میزان ارزش کالا با احتساب فرانشیز بیمه ای خواهد بود لیکن در هر حال خسارت ناشی از تاخیر در تسلیم بیشتر از کرایه حمل آن محموله نخواهد بود.
2-4- ایرکس میتواند هنگام دریافت کالا رأسا و یا در صورت درخواست مشتری محموله را بـررسی نماید به نحوی که مناسب بودن شرایط حمل از قبیل بسته بندی، تعداد و غیره برای وی محرز گردد. در صورت تحویل مرسوله به گیرنده با همان شرایط شکل ظاهری زمان دریافت مرسوله از مشتری، ایرکس نسبت به فقدان کسری یا آسیب کالا مسئولیت نخواهد داشت.
2-5- ایرکس کالا را مطابق مشخصات مندرج در بارنامه و با احراز سمت و دریافت رسید (کاغذی/الکترونیکی) به گیرنده تحویل مینماید.
2-6– فرستنده می‌تواند مادامی که کالا در ید متصدی حمل و نقل است آن را با پرداخت مخارج و خسارات متصدی بازپس گیرد مشروط بر اخذ رضایت گیرنده و ارسال درخواست مکتوب حاوی متنی مبنی بر عودت محموله به فرستنده با قید شماره بارنامه همراه با تصویر کارت ملی. ضمنا” در صورتیکه گیرنده هرگونه شکایتی دراینخصوص نماید تمامی مسئولیت با فرستنده میباشد.

3)تعهدات و مسئولیت های مشتری

3-1- مشتری مسئول صحت و سقم مشخصات و اظهاراتی است که در مورد کالا در بارنامه قید مینماید.
3-2- مشتری مسئول کلیه خساراتی است که متصدی حمل و نقل یا هر شخص دیگر به علت نامنظم بودن یا نادرست بودن یا کامل نبودن مشخصات مذکور و اظهارات او متحمل میگردد.
3-3- مشتری قبل از تحویل کالا به گیرنده باید اطلاعات و اسنادی را که برای انجام تشریفات گمرکی و پلیسی یا عوارض لازم است در اختیار متصدی حمل قرار دهد. مشتری در برابر متصدی حمل مسئول هر نوع خسارتی است که از فقدان یا نقص یا خلاف قانون بودن اطلاعات و اسناد مزبور ناشی میگردد به استثناء مواردی که خسارت حاصله نتیجه خطای متصدی حمل یا عاملین او باشد.
3-4- مشتری مکلف میباشد در صورت غیر ایرانی بودن کالا نسبت به اظهار آن و همچنین ارائه مستندات از قبیل پته گمرکی، اینوویس و غیره به ایرکس اقدام نماید در غیر این صورت مسئولیت قانونی ناشی از عدم ارائه مستندات از قبیل خواب خودرو، قرارهای قضائی و غیره بر عهده وی خواهد بود. بدیهی است هرگونه تغییری در این خصوص نیز به عهده مشتری میباشد.
3.6_ در صورتی که نوع بسته بندی فرستنده موجب هرگونه خسارت به کالای مشتریان دیگر در انبار یا وسیله نقلیه شود تمامی مسئولیت آن با فرستنده است.
3-5- مشتری مکلف میباشد از ارائه کالاهایی از قبیل، چک، سفته، وجه نقد، اوراق سهام، طلا، نقره، یورو، دلار و کالاهایی با قابلیت شکستنی مانند آیینه، شیشه و مانند آن و … خودداری نماید. در صورت عدم توجه به این بند و هرگونه خسارت یا فقدان مسئولیتی متوجه ایرکس و شرکت بیمه نخواهد بود.
3-6- مشتری مکلف به عدم ارائه کالاهای ممنوعه از نظر قوانین کشوری به ایرکس میباشد.
3-7- با توجه به اینکـه اصـل بـر نـو و بدون کارکرد بودن کالاهای تحویلی به ایرکس میباشد؛ در صورت تمایل مشتری به ارسال کالای مستعمل و کارکرده مشتری مکلف به اظهار آن میباشد، لیکن در صورت وقوع خسارت یا مفقودی مسئولیت ایرکس صرفا تا میزان کرایه حمل بارنامه آسیب دیده یا مفقود شده میباشد.
3-7- مشتری متعهد میگردد در صورت پسکرایه بودن بارنامه و عدم تحویل مرسوله و یا پرداخت هزینه توسط گیرنده کلیه هزینه های ارسال و عودت مرسوله را به ایرکس پرداخت نماید.

4) موارد رافع مسئولیت

در صورت بروز هر یک از شرایط ذیل ایرکس از هر گونه مسئولیت مبرا خواهد بود:
4-1- در صورتی که متصدی حمل ثابت کند که خود و عاملین او کلیه ی تدابیر لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت اتخاذ نموده اند یا آنکه اتخاذ چنین تدابیری برای او و عاملین وی مقدور نبوده است.
4-2- فعل یا ترک فعل مشتری تحویل گیرنده و یا نماینده ی ایشان که منجر به خسارت یا اشکال در روند حمل گردد.
4-3- دریافت لوازم شخصی یا کالا بدون آنکه گیرنده نسبت به آن اعتراضی داشته باشد حاکی از این است که کالا بدون نقص و بر طبق سند حمل، تحویل گیرنده شده است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
4-4- نقص در بسته بندی و علایم و شماره ها در صورتی که بسته بندی توسط مشتری یا نماینده وی صورت گرفته باشد.
4-5- اشکالات و ایرادات ناشی از نوع بارچینی یا تخلیه در صورتی که توسط مشتری یا نماینده وی صورت گرفته باشد.
4-6- عیوب ذاتی کالا
4-7- در صورت عدم دریافت محموله توسط گیرنده و عدم تعیین تکلیف توسط مشتری کالا تا پایان مواعد قانونی، مرور زمان مندرج در قانون تجارت و کنوانسیون مربوطه، در انبار شرکت حمل باقی میماند که در صورت مراجعه ی گیرنده یا درخواست مشتری با اخذ هزینه های انبار داری و… به وی تحویل گردد. بدیهی است پس از مواعد قانونی، مرور زمان حق تعیین تکلیف کالا با شرکت حمل کننده خواهد بود و مشتری یا گیرنده حق هرگونه ادعا را از خود سلب و ساقط مینماید.
4-8- نظر به اینکه ایرکس امکان حمل و بیمه نمودن کالا با دمای خاص یا با ماهیت فاسد شدنی را ندارد لذا در زمان وقوع خسارت در صورتیکه مشتری اقدام به تحویل کالا با ماهیت فاسد شدنی و شرایط حمل خاص از قبیل دما، نوع حمل و …. به ایرکس نماید مسئولیت ایرکس در قبال پرداخت خسارت تا میزان کرایه حمل بارنامه خواهد بود.
4-9- با توجه به اینکه ایرکس اطلاعی از محتوای داخل بسته بندی ندارد در صورتیکه ایرکس بصورت سلامت ظاهری و پلمپ بسته بندی مرسوله را تحویل گیرنده دهد هیچگونه مسئولیتی نسبت به خسارت کسری و یا غیر مجاز بودن کالای داخل بسته نخواهد داشت.
4-10- سایر موارد مندرج در قوانین و کنوانسیون
4.11 – در صورتی که حوادث غیر مترقبه اعم از جنگ، سیل، زلزله، اعتصابات عمومی، بیماری واگیردار و… موجب تاخیر و ورود خسارات به مرسوله گردد، ایرکس هیچگونه مسئولیتی ندارد.

5) مرور زمان

5-1- در صورت بروز خسارت، شخصی که لوازم یا کالا را دریافت میکند باید بلافاصله هنگام دریافت کالا مراتب ورود خسارت را به تحویل دهنده کتبا اعلام نماید. قابل ذکر است اعلام اعتراض خارج از مواعد قانونی فوق، قابلیت استماع نداشته مگر در صورت تقلب متصدی حمل. بدیهی است دریافت کالا و عدم اعلام اعتراض از سوی تحویل گیرنده به منزله دریافت صحیح، سالم و کامل کالا میباشد.
5-2- هرگاه ظرف موعد قانونی از تاریخ ورود به مقصد یا از تاریخی که هواپیما میبایست وارد میشد یا از تاریخی که حمل و نقل متوقف گردیده است (در ارسال هوایی) و همچنین از تاریخی که تسلیم بایستی صورت میگرفته و یا کالا تحویل به گیرنده شده است (در ارسال زمینی) اقامه دعوی به عمل نیاید حق مطالبه خسارت زایل خواهد شد. همچنین نسبت به کالاهای ارسالی که به هر دلیل تحویل گیرنده نگردیده و مشتری نیز تعیین تکلیف ننموده است پس از مواعد قانونی مذکور حق تعیین تکلیف در اختیار ایرکس خواهد بود.

6)مراجع حل اختلاف صالحه

6-1- در صورت بروز هر گونه اختلاف اعم از اجرایی و تفسیری و… در صلاحیت مراجع قضایی و نهادهای حل اختلاف شهر تهران است.